vrijdag 4 mei 2012

Moord Ruud Stratmann. De vragen die blijven.


Nu de twee overvallers zijn opgepakt, blijven vier grote vragen liggen.




Update: Blijkens dit bericht van het OM, wil justitie met terugwerkende kracht alle verwijzingen naar de aard van de daders uit ons geheugen wissen.

1. Het kan heel goed aan het slappe optreden van de politie liggen dat Stratmann is overleden. Nadat het bekend was dat de overval had plaatsgevonden heeft de politie drie kwartier gewacht voor ze de juwelierswinkel binnen durfden gaan, zo berichte Onmroep West Al die tijd lag Stratmann zwaar gewond in zijn winkel. Pas daarna zou hij gereanimeerd worden. Hij zou uren daarna in het ziekenhuis overlijden. Volgens een van de reacties onder het stuk heeft het zelfs nog langer geduurd voor de politie de winkel binnen durfde:

ik kan verklappen dat er veel langer dan 3 kwartier is gewacht met binnenvallen. in totaal bijna een half uur langer en dit is met de meldingen op p2000 aan te tonen overigens mochten mensen hierover struikelen.

De politie wilde niet reageren op de kritiek. De trage reactie van de politie blijkt in Den Haag een bron te zijn van veel meer ergernis:

Heb 3weken later zelf een inbraakmelding doorgegeven ,heb gezegd dat ik niet wist of de daders nog in die zaak zaten.Heb 3 uur kunnen wachten voordat er eindelijk een politieauto kwam nadat er al 4x een politieauto langs was gereden ,stopte keek en gewoon doorreed.Heb hier mijn beklag over gedaan en toen kreeg ik te horen,Mijnheer zo werken wij bij de politie ,wij zijn de auto die de inbraakmeldingen opnemen en u was niet de eerste die belde dus moest u even wachten,tegenwoordig BEL IK NIET MEER .stel je voor dat er nog IEMAND binnen was toen ik voor die deur stond en weg wou vluchten In het ergste geval had ik ook NEERGESTOKEN kunnen worden Had ik daar ook misschien 3 uur kunnen liggen

2. Zelfs toen politie Haaglanden de identiteit van de (toen nog voortvluchtende) daders al kende, gaven ze het etnische profiel niet prijs. Dat blijkt uit dit bericht. Je vraagt je af waarom de politie toch zo hun best deed dat de daders niet gepakt zouden worden. Kennelijk is het instand houden van de multiculturele mythe altijd nog belangrijker dan het oplossen van misdaden. Pas toen de Belgische politie het persoonlijke profiel van de twee naar buiten bracht, kon de Nederlandse politie niet meer achterblijven. Daarna zouden de twee tamelijk snel gepakt worden.

Dat de politie zo lang zo terughoudend bleef over de etnische afkomst van de twee, is des te ernstiger daar we het in deze buurt over een specifiek allochtonenprobleem hebben. Dat blijkt uit de reactie van deze 'ondernemer'  onder een bericht bij Omroep West. Het geeft precies aan wat er speelt. Dit soort informatie bleef in de berichtgeving van de publieke omroep, zoals gewoonlijk, weer eens achterwege, daarom citeer ik hier uitvoerig. Het gaat hier niet zomaar om wat obligaat 'schelden op buitenlanders', het is precieze informatie van iemand die zelf zegt ook van allochtone afkomst te zijn:

heel erg triest wat er gebeurd is.. ik ken die man persoonlijk en ik kan het nog nauwelijks bevatten dat hij er gewoon niet meer is ,en wat zijn vrouw en kinderen moeten doormaken in deze tijd het is gewoon hartverscheurend!!! zelf ben ik ook ondernemer in deze buurt ik heb onder andere al 2 overvallen en meer dan 10 inbraken meegemaakt in de tijd dat ik hier zit (15jaar) als we het geld hebben om te verhuizen dan gaan we ook heel erg snel weg hier ,want het word met de dag erger ...


het zijn helaas wel de allochtonen die zich hier merendeels aan schuldig maken , ik zeg helaas.. omdat ik ook van allochtoonse afkomst ben


ik heb het dan over de crackverslaafde junkies ,jong marokaans straattuig antiliaans straattuig en al het tuig wat uit oost europa komt oa bulgarije roemenie en hongarije en polen van turken , surinamers en hindoestanen, heb ik geen last ,,wat ik door de jaren heen gezien heb,is dat die groep gewoon hardwerkende mensen zijn ,respect en behulpvol naar anderen toe ,uiteraard heb je ook wel rotte appels ertussen zitten,maar bij die gemeenschappen is dat maar een heel klein percentage vergeleken met de antiliaans en marokaanse gemeenschap helaas merk ik ook een toename van oosteuropees straattuig die zich in deze buurt genesteld hebben ,dat word de komende jaren alleen maar erger zelf vermoed ik dat de daders uit oosteuropa komen ,helaas zijn er geen geluidsopnames van de overval ,maar aan het accent kan je meestal al horen ,waar je zoeken moet ook zouden ze wat moeten doen aan al die cafe'tjes en koffiehuisjes ,die hier met paddestoelen uit de grond schieten ,want daar zit het grootste tuig namelijk,, er zijn namelijk al eens invallen geweest,en daarbij zijn heel wat dingen gevonden die niet door de beugel kunnen ,ik snap niet waarom ze die tenten niet dicht hebben gegooid,, ook lijkt het me gek dat die eigenaren nooit het slachtoffer zijn geworden van dit soort praktijken ,aangezien de rest wel de nodige overvallen en inbraken meegemaakt hebben


ik heb het over die panden vlakbij dat kruispunt van tram 12 en 2 helaas durft mijn zus daar niet meer langs telopen omdat ze al een aantal keren lastiggevallen is ,,dus moet ik haar nu ophalen vanaf de tramhalte wat op 200meter lopen van mijn huis .tis toch te gek voor woorden!!!!!


van de 10 ondernemers die ik heb gesproken zijn er 8 die vervelende dingen meegemaakt hebben zoals ,,inbraken ,,overvallen,,betalen met vals geld ,vernieling,,,mishandeling ook heb ik al een aantal malen meegemaakt ,dat de jongens van de schilderswijk en delfstelaan op rooftocht trokken door mijn straat ,het ligt er maar 300meter vandaan ,er worden dan fietsen gestolen ingebroken in huizen en auto;s het is namelijk een wereld van verschil als je 300meter de andere kant opgaat dan kom je in de buurt van de laan van meerdervooort waar het nog Ok is ,.en 300meter de andere kant en je zit in islamabad

3. Misschien kunnen de overvalteams van de Nederlandse politie ook worden geïnstrueerd dat er in Nederland huizen zijn met een achterdeur. Toen het overvalteam met veel poehah de voordeur intrapte van de woning in Zoetermeer waar een van de jongens zich bevond, ging die er vandoor via de achterdeur. In Amerikaanse politiefilms zie je altijd dat er ook een paar agenten staan te wachten bij de achterkant van het huis. Het is dus niet zulke heel bijzondere informatie.

4. Je vraagt je af hoe het zit met het schuldbesef zit van de ouders. De moeder van een van hen, de Koerdische Ziya Borukcu zei eerst nog ervan overtuigd te zijn dat haar zoon de moord onmogelijk gepleegd kon hebben. De vader liet zich later interviewen door RTL Nieuws, en maakte daarbij de indruk dat het allemaal een donderslag bij heldere hemel was geweest:

"Ik had dit nooit verwacht van Ziya. Hij was altijd een rustige jongen, die zelfs bang was voor spinnen. Als hij een spin zag, moest zijn moeder of ik komen, om die op te pakken."

Let wel, we hebben het hier over een klantje van de reclassering. Wanneer je als ouders zo je handen ervan af blijft trekken, maak je duidelijk geen flauw idee te hebben dat er in je eigen opvoeding misschien ook iets mis is gegaan. Het is in dit verband ook niet zo vreemd dat de ouders weigerden om hulp te verlenen bij het politie onderzoek.

Dat is weer een voorbeeld van de mentaliteit die onder veel allochtonen bestaat: Wel schaamtecultuur, maar geen besef voor maatschappelijke verantwoordelijkheid. Tenminste, zolang het de Nederlandse samenleving betreft.

Maar dat soort aspecten komen natuurlijk weer niet aan de orde in de media. Je moet het tussen de regels door oppikken.

2 opmerkingen:

  1. Veel politiemensen willen wel maar mogen niet. De grootste lafbekken zitten in de politiek.
    Ik weet het wel op 12 september.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is een hele goeie Joost. " geen verantwoordelijkheid zolang het de Nederlandse samenleving betreft" .
    Ik denk dat dat het grootste verwijt is aan de grenzenloze do-gooders die tot op de dag van vandaag geen kwaad zien in massaal toelaten van stam-culturen . Die in hun perceptie van de wereld volledig oblivious zijn voor een georganiseerde samenleving waarin ze zich binnengelogen hebben. Het is niet eens een blipje op hun radarscherm dat er mensen in het land wonen met een historie en een ethiek waar ze van zouden kunnen leren. Voor wie het nog niet gelezen heeft, Lee Harris, " The suicide of reason ".
    Heel typerend voor de onwil om deel te worden van onze samenleving is de de veroordeling van mensen die gewoon door één deur kunnen met Nederlanders. Bounties, kazen, noem maar op. Verraad aan de stam is een misdrijf, roven en moorden , ook al heb je je kinderen daartoe aangezet, worden schandelijk sentimenteel weggelogen en ontkend.
    Dit geweld doen aan de waarheid raakt de ziel van ons voortbestaan.

    BeantwoordenVerwijderen